Vad tycker du om sporrar/spöanvändning?

Jo jag tänkte dra vad jag tycker om spö och sporranvändning.
Jag tycker att om man har en häst som går bra och fint , inte är för slö och så då ska man inte ha det .
För det är orättvist mot hästen , om den ändå försöker så fattar jag inte varför man ska bestraffa hästen med att slå den med spöt .

Rider du med sporrar eller spö? Hur, när och varför?

Ja jag rider med sporrar IBLAND men det är för att jag tycker att han går bättre med det för han vill helldre dra backdelen efter sig och sen ställer han mycket bättre om man har dom som man kan "knacka" till lite extra med !
Men jag använder det väldigt sällan ,
Och sen använder jag det bara i dressyren för han går bra i hoppningen utan sporrar.

Ja jag rider med spö men det är också väldigt sällan , för han blir bara springig och drar iväg med spöt (mer än annars)
Jag har spö i hoppningen mest , men det är för att ge han en extra push innan hindret och visa han att nu hoppar vi lixom ,
Spö använder jag visslerligen ibland i dressyr , jag tycker egentligen det är onödigt, jag försöker skaffa ett bra band mellan mig och Kron och därför tänker jag inte använda spö och så utan jag ska visa han att han kan lita på mig och att vi inte ska behöva spö/sporrar när vi rider vi ska kunna ha ett mysigt ridpass utan att behöva bestraffa han för mina fel, jag vet att han kan men jag måste göra rätt för annars förvirrar jag han och då blir inget bra.

Så nu vet ni lite om vad jag tycker!

Rider du med sporrar eller spö? Hur, när och varför?
Vad tycker du om sporrar/spöanvändning?

Nu vill jag veta vad ni tycker om detta!

Kram Embla :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0